با روند شرایط فعلی تالاب بین المللی انزلی ارومیه ای دیگر می شود

۲۰۱۷۰۷۲۱_۱۰۱۰۲۰

میهمان گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه باران مهندس حسن خسته بند نماینده ی مردم شریف شهرستان بندرانزلی بودند که درادامه مشروح این گفتگو را میخوانیم:

مهندس خسته بند در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص تاثیرات و نتایج حاصله از تصویب طرح دو فوریتی تغییر مهلت جذب پروژه های عمرانی در مجلس از پایان تیر ماه به پایان شهریور گفت : مشکلات اعتباری در سال گذشته برای فعالیتهای عمرانی بسیار مشکل سازشده بود که در اواخرسال دولت از اسناد خزانه و اوراق مشارکت برای پوشش این بخش از مشکلات استفاده کرد که در این بین سهم استان گیلان ۵۰۰میلیارد تومان بود که در قالب اوراق مشارکت تخصیص داده شد ، اما متاسفانه زمانی که برای این امر در نظر گرفته شده کوتاه بود و دستگاهها در این بازه زمانی توان جذب اعتبارات را نداشته و طبق قانون این اعتبارات برگشت ، امسال برای حل این مشکل مجلس وارد شده و دو ماه وقت را اضافه کرد تا با توجه به فصل مناسب برای انجام پروژه های عمرانی ، دستگاهها نیز فرصت کافی برای جذب اعتبارات و تسریع در عملیات عمرانی را داشته باشند.
مهندس خسته بند در پاسخ به اینکه ؛ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری روند اجرای اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید باشد نیست و مجلس در این خصوص چقدر از اهرم نظارتی خود استفاده میکند و چه برنامه ای دارد ؟ پاسخ داد : در گذشته دولت اعتقاد چندانی به اقتصادمقاومتی نداشته و بیشترین تمرکز را در خصوص برجام و برنامه های برون مرزی گذاشته بود که الحمدلله امروز برای تمام مدیران دستگاهها محرز گردید که برای پیشرفت و حل مشکلات باید از داخل شروع کرده و به خودباوری برسیم و در این خصوص نیز مجلس کارگروهی تشکیل داده و تاکید بر این است که دولت و مجلس در این راستا همراهی و وفاق داشته باشند و قوه قضاییه نیز همکاری لازم را انجام دهد، تا در پی منویات مقام معظم رهبری و با تاسی از رهنمودهای ایشان این مقوله به خوبی انجام پذیرد.
وی در خصوص راهکارهای مجلس برای نظارت افزود : مجلس چند اهرم تذکر و اخطار و استیضاح و سوال برای نظارت دارد که در مواقع لزوم استفاده میکند .
که در این راستا کمیسیون عمران مجلس با دو تن از وزرا تحت عنوان ماده ۲۶ آیین نامه داخلی مجلس برخورد داشته که یکی از این موارد وزیر نفت می باشد ، که ایشان میبایست سالانه چیزی حدود هزار میلیارد تومان از فروش گازوییل به حساب ریلی و حمل و نقل واریز میکرد ولی انجام نشد و کمیسیون عمران از وزیر توضیحات لازم را خواست اما قانع نشده و در این خصوص پرونده سازی شد ، در صحن مطرح گردید و پس از تایید صحن برای بررسی مسایل مالی به دیوان محاسبات و بخش قضایی فرستاده شد .
مورد دیگری که منجر به بررسی کمیسیون عمران گردید سوال از گمرک درخصوص تخصیص بخشی از بودجه سالانه به حمل و نقل بودکه گمرک اذعان داشت ، در این بخش به تعهدات خود عمل نموده ولی سازمان برنامه انجام نداده که مجلس در این خصوص ورود کرده و این پرونده هم پس از طرح در صحن و بعد از تایید، از طریق دیوان یا مراجع قضایی پیگیری می گردد.
وی در ادامه افزود وفاق و همدلی بین مجلس و دولت لازمه ی پیشرفت است و در این خصوص انتخاب وزرای آینده یکی از نقاط مهم و حساس در این خصوص میباشد.
مهندس خسته بند در خصوص پیشرفت راه آهن قزوین ،رشت و انزلی گفت : همانطور که قبلا هم گفتم راه آهن بدون اتصال به انزلی هیچ توجیهی ندارد و بنده در دوره ی ششم که نماینده بودم تمام سعیم را برای اتصال این راه آهن از رشت به انزلی کردم ، چون انزلی کریدور شمالی جنوبی است و برای حمل بار این خط ریلی باید به انزلی کشیده بشود .
در محدوده خط ریلی در انزلی قبلا یک پیمانکار مشغول بکار بود که نتوانست از انجام تعهدات بربیاید و هم اکنون با ۶ پیمانکار در حال انجام می باشد و مراحل ۷ و ۸ آن نیز برای مناقصه در حال انجام است.
مهندس خسته بند در پاسخ به سوال مشکلات تالاب بین المللی انزلی و مبلغ اعتبار تخصیص داده شده از برنامه و بودجه و برنامه های سازمان محیط زیست گفت : متاسفانه سازمان محیط زیست بیشتر درگیر سیاسی کاری و رسیدگی به مسایل جنوب کشور شده است .من فرزند تالاب و دریا هستم و وخامت اوضاع را کاملا درک میکنم و بارها هشدار داده ام که سرنوشتی به مراتب بسیار بدتر از ارومیه در انتظار این تالاب بین المللی است و اگر زمان را از دست بدهیم جبرانش بسیار مشکل خواهد بود .
وی افزود سالانه ۵۰۰هزار تن رسوب وارد تالاب بین المللی انزلی می گردد که تالاب توان تحمل این حجم از رسوبات را ندارد و اگر در چند سال آینده با همین شیوه پیش برویم تالاب انزلی ارومیه ای دیگر خواهد شد .
وی در ادامه افزود : امروزه ما جلساتی با استانداری ،محیط زیست،آب منطقه ای،تحقیقات شیلات،بنیاد مسکن،جهاد کشاورزی ،منابع طبیعی برگزار میکنیم اما منابع مالی را محیط زیست کشور باید از سازمان بودجه دریافت کند که متاسفانه در این زمینه تا کنون ضعیف عمل شده و من به شخصه بارها هشدار دادم و بسیار هم نگرانم و عقیده ام بر این است برای حفظ ونجات تالاب انزلی که نه تنها فقط مختص انزلی و گیلان و ایران نیست بلکه یک تالاب بین المللی است و برای عملیات نجات سریع آن باید سازمانی اختصاصی و ویژه تشکیل گردد .
ایشان در این خصوص اعتبارات اختصاص داده به نجات گوهر رود و زرجوب را به مراتب بالاتر از اعتبارات نجات تالاب بین المللی انزلی دانست و از دکتر نوبخت در این خصوص حمایت و توجه بیشتری را درخواست داشتند.
مهندس خسته بند در خصوص اهمیت مجتمع بندری کاسپین و اطلاع رسانی در خصوص اهمیت این مجتمع گفت :
امروز منطقه آزاد انزلی نسبت به گذشته یکی از بهترین مدیران را داراست که به لطف همین درایت در این چندسال پیشرفت چشمگیری را شاهد بودیم و سرمایه گذارها بعد از قضیه برجام و با توجه به پتانسیل منطقه و بعد کوتاه مسافت با تهران و دیگر موارد ، ورود خوبی به منطقه آزاد انزلی داشته ونمایندگان هم اعلام آمادگی همه جانبه خود را با جناب مسرور برای پیشرفت منطقه آزاد انزلی و جذب سرمایه گذار و اشتغالزایی اعلام داشته اند.
خسته بند در پاسخ به سوال مجری شبکه باران در خصوص نقش خود در نحوه ی شکل گیری منطقه آزاد انزلی گفت : در زمان تصدی اینجانب در پست مدیرکل برنامه ریزی امور اقتصادی با کمک استاندار وقت مسوولیت این طرح را داشتم که مصوبه منطقه ویژه را از تهران گرفتیم و در سفر ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی (رحمه اله علیه ) منطقه ویژه اعلام شد بعد از آن به یاری حق در دوره ششم که به مجلس راه یافتم با توجه به قول مساعد رییس جمهور وقت جناب آقای خاتمی ولی متاسفانه با مخالفت دولت مواجه گردیدم اما در نهایت با همراهی و تعامل نمایندگان جنوب برای منطقه ی جلفا و آذربایجان برای منطقه ی ارس و نمایندگان شمالی برای منطقه آزادانزلی با لابی هایی که با همراهی سایر نماینده ها انجام دادم موفق شدم در کنار آن دو منطقه آزاد بتوانم مصوبه شکل گیری منطقه آزاد انزلی را کسب کنم ، که ان شاء الله با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بتوانیم در بحث اشتغالزایی بخوبی استفاده کنیم زیرا عقیده من بر آنست که در این منطقه بالای صدهزار نفر میتوانند اشتغال داشته باشند.
وی در پاسخ به سوال پایانی مجری شبکه باران با توجه به عضویت در فراکسیون گردشگری مجلس در خصوص بناهای تاریخی استان و انزلی و وضعیت گردشگری ، زیرساختهای گردشگری و طرحهای سالمسازی دریا و راههای جذب توریست گفت:
ما برای برنامه های جذب توریست و‌ گردشگری طرح های خوبی داریم که از جمله طرح مارینای انزلی است که با امکانات ویژه هتل و رستوران ، ورزشهای آبی و تله کابین جاذبه های زیادی برای توریست خواهد داشت و از طرفی کار باارزشی که از جانب سپاه صورت گرفت آزادسازی منطقه ی ساحلی که در اختیار سپاه بود و اتصال این منطقه به پارک ساحلی پاسداران و موج شکن ها و بلوار انزلی که خود یک منطقه تفریحی توریستی و ساحل بسیار زیبایی را بوجود می آورد .
و علاوه بر اینها طرحهای سالمسازی دریا با امکانات خوبی که پارسال با کمک فرمانداری بصورت پیمانکاری انجام شد و در کل سال گذشته ۵ غریق داشتیم و امیدواریم این رقم به صفر برسد.
مورد دیگر آماده سازی پارک ۱۷هکتاری توسط شهرداری برای استفاده از مسافرین و گردشگران آماده ی پذیرایی می باشد. این موارد گوشه ای از جمله کارهای صورت گرفته برای جذب توریست و گردشگر درشهرستان توریستی بندرانزلی می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *